(Nie)widzialna poezja w szkole podstawowej w Kobylnicy

Wczorajsze spotkanie z klasą 5d w Szkole Podstawowej w Kobylnicy stanowiło interesującą introdukcję do całego procesu dydaktycznego w obszarze literacko-społecznym. Dzięki osobistej relacji Pani Tereski Ławeckiej, niewidomej słupskiej poetki, bogato ilustrowanej prezentacją licznych sprzętów użytecznych w życiu osób z problemami wzrokowymi, uczniowie mieli możliwość zrozumieć, jak wygląda perspektywa takiego człowieka. Oprócz Colorino (czytnik  kolorów), czytaka, różnego rodzaju lup i powiększalników, zeszytów oraz linijek dla słabowidzących, wagi głośnomówiącej oraz zegarka, rozpoznawali także pismo Brille’a, próbowali nawlec igłę, uczestniczyli w symulacji przeprowadzania niewidomego przez jezdnię oraz wypróbowywali białą laskę, dzięki której poruszają się takie osoby.

Z kolei dzięki zajęciom warsztatowym, na których wspólnie z Panią Anną Łozowską-Patynowską omawiali wiersz słupskiej poetki, przekonali się jak dużą wartością jest empatia oraz wysoki  poziom  wrażliwości społecznej. To właśnie obcowanie z liryką, nie tylko poprzez lekcyjne dokonywanie analizy i interpretacji tekstu, ale wypowiadanie swoich refleksji, emocji towarzyszących podczas czytania stanowi o wyjątkowej formie rozumienia sytuacji drugiego człowieka, modelowego podmiotu lirycznego.

Ciepło i wyjątkowo wspominamy uczniów klasy, wyraźnie zaintrygowanych tematyką, dziękujemy za pytania na spotkaniu, a przede wszystkim za to, że przyjmują otwartą postawę wobec świata oraz szanują drugiego człowieka. Podziękowania składamy także Pani Marcie Müller-Gajek za wyrażenie inicjatywy i współorganizację zajęć z Fundacją Lex Humana.  

Jest nam niezmiernie miło, że pragną Państwo współpracować we wszystkich sferach, również tych związanych z integracją międzyludzką.  

Zadanie finansowane ze środków NIW-CRSO w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.


Udostępnij ten tekst znajomym:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin