Poniżej przedstawiamy krótkie opisy filmów, które poznawaliśmy w ramach Klubu Miłośników Ambitnego Kina w 2023 roku.
„Super Mario Bros”
Mario i Luigi, bohaterowie z tradycji włoskiej, jak się okazuje, nie poszli w zapomnienie. Choć odsłona postaci miała miejsce w roku 1981 w grze „Donkey Kong”, producenci zapragnęli udoskonalić w sposób wizualny hydraulika w czerwonej czapeczce i niebieskich szelkach, dając mu „nowe życie” i możliwość zaistnienia w filmowej odsłonie.
Wartka akcja, piętrowa budowa świata filmu, ruch i jaskrawe kolory to potencjalne klucze do odczytania toru wyjątkowej przygody bohatera, który ma uratować księżniczkę.
Ogromną zaletą animacji jest dosłowność oraz ścisłe opracowana koncepcja linearnej wędrówki herosa. Mario znajduje się w wielu sytuacjach bez wyjścia, a jego egzystencja wielokrotnie wisi na włosku. Czy w takim razie przezierająca przez tkankę filmu reminiscencja gry komputerowej ma fatalistyczny wymiar? Czy to oznacza, że realizowaną w produkcji teorię gamingową należy przenosić wprost do naszego życia? Mario nie poddaje się mimo ryzyka, idzie dalej, nawet, jeśli wie, że nie będzie łatwo…
Jest to w zasadzie film dla roztropnych odbiorców, takich którzy w potrafią w sobie wzbudzić refleksję mini-filozoficzną, zrozumieć, iż nasze życie jest brnięciem do przodu i niepoddawaniem się, nawet jeśli trzeba iść poprzez ciernie do…
„Napoleon”
Nowe spojrzenie na francuskiego bohatera, który pozostaje w relacji z Józefiną, a targają nim ambicje i dążenia różnego rodzaju jest pytaniem o naturę tego człowieka, a nawet o samego człowieka, wrzuconego w wir przemian, upływającego czasu, trwającego wyścigu po władzę.
Psychologiczne potraktowanie jego postaci zmusza do refleksji nad momentami zwrotnymi w chronologii wydarzeń, podejmowanych przez Napoleona decyzji. Zwycięstwa i porażki w równej mierze determinują wyjątkowość postaci, wskazują na jej wielkość poprzez podejmowane ryzyko, jak i małość w zakresie prywatnych dążeń.
Jest to interesująca opowieść ukształtowana nie tylko historycznie, lecz także literacko. Warto zwrócić uwagę na charakter kompozycyjny scen, gdzie odbiorca mierzy się wielokrotnie z zaskoczeniem: wizjami egzekucji czy scenami batalistycznymi.
Według ocen zainteresowanych, biorących udział w projekcie, jednym słowem, jest to film godny polecenia.
„Akademia Pana Kleksa”
Film zadziwia wizyjnością i interesującym spojrzeniem na współczesne dylematy. Główną bohaterką tej adaptacji (w reżyserii Macieja Kawulskiego) jest Ada Niezgódka, która w świecie realnym poszukuje nieustannie rozwiązań dla swoich problemów, szczególnie brakuje jej ojca. Dlatego zdaje się być samotna, zagubiona i bezradna. Dziewczynka, przeniesiona w cudowny sposób do Akademii, odkrywa nieznany jej dotąd świat wyobraźni i dziecięcej radości, rzeczywistość marzeń i ukrytych pragnień, które teraz powoli mogą się ziścić. Odosobniona jednak, również w nowym świecie, szuka zrozumienia, dojrzewa do bycia sobą, aż w końcu pragnie być dla innych. Dzięki temu odważnie stawia czoła nienawiści i złu, pomagając swoim przyjaciołom uratować bajki i napisać dalszy ciąg opowieści, która nie może się przecież zakończyć się triumfem i krwawą zemstą wilków. Tylko kreacja literacka, twórczość wychodząca spod ręki człowieka odczuwającego, mogła ocalić niewinność w człowieku. Dlaczego Ada wygrywa z każdą przeciwnością losu, triumfuje nad złem, zyskując nowych przyjaciół? Jest sobą, nie obawia się odczuwać i rozumieć innych.
Film ma także drugą interesującą dla oglądającego przestrzeń. To sfera kontekstów wykorzystywanych w różnej formie. Możemy w nim odnaleźć zarówno echa Tolkienowskiego fantasy oraz inspiracji z Harrego Pottera, jak i wątek szekspirowskich czarownic. Zbudować tu można także interesującą relację między oglądanym filmem a Harunem i morzem opowieści Salmana Rushdiego czy serią Magiczne drzewo. Przede wszystkim jednak jego podłożem jest dawny kontekst Jana Brzechwy i jego wierszy dla tych, którzy wierzą dalej bardzo mocno w olbrzymią moc wyobraźni. Skąd się jednak bierze moc i tego, i innego rodzaju? Siła człowieka nie zależy ani od inteligencji ani od przyzwyczajeń. Ona ma swoje źródło w dobru, zrozumieniu i przyjęciu tego, że nie ma ludzi złych, są tylko samotni i zagubieni.
W projekcie sfinansowanym przez NIW-CRSO w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030, uczestniczyło 70 osób w 2023 roku.